József bölcsessége
Jézus szavai:
-- Mit mond a Bölcsesség könyve, amikor megénekli annak dicséretét? ,,A bölcsességben lélek van, amely értelmes, szent, a maga nemében egyetlen, sokrétű, finom.'' És folytatja tulajdonságainak felsorolását, majd ezzel fejezi be: ,,Mindenható, mindent lát és áthatja a szellemet, a gondolkodó, a tiszta és a legfinomabb lényeket. Mert a bölcsesség mozgékonyabb, mint bármi, ami mozog, tisztaságánál fogva mindenen áthatol. Hiszen Isten erejének lehelete... ezért nem érheti soha semmi folt... Isten jóságának képmása. Bár csak egy, mindent megtehet, s jóllehet magában marad, megújítja a mindenséget. Nemzedékről nemzedékre betér a szent lelkekbe, így teremti meg Isten barátait és a prófétákat.'' (Bölcs 7,22-27)
Láttad, miként tudott József olvasni a Szeplőtelen Szűz ,,lepecsételt könyvében'', nem emberi művelődése révén, hanem természetfeletti módon kioktatva. Láttad, milyen közel járt a prófétai igazsághoz az emberfeletti titok ,,meglátásával'' ott, ahol mások csak a nagy erényességet látták. Ez a bölcsesség átjárja, mint Isten erejének lehelete és a Mindenható bizonyos kiáradása. Biztos lélekkel vezeti őt a kegyelem eme titkának tengerén, ami Mária. Lelki kapcsolatba lép vele, amelyben nem annyira az ajkak, mint inkább a két lélek beszélget a lélek szent csöndjében. Ott egyedül Isten hangját hallják, és felfogják mindketten, mi kedves Istennek, mert hűséges szolgái és eltelnek vele.
Az Igaz bölcsessége, amely növekszik azáltal, hogy a kegyelem teljességével egyesül és annak közelében van, előkészíti őt arra, hogy behatoljon Isten legmélyebb titkaiba, és képes legyen azokat megóvni és megvédeni az emberek és az ördögök cselvetései ellen. Közben az megújítja őt. Az igazból szent lesz, a szentből a Jegyesnek és Isten Fiának őrzője.
Anélkül, hogy felemelné Isten pecsétjét, ő, a tiszta, aki most angyali hősiességig fokozza tisztaságát, képes elolvasni az Isten ujjával a szűzi gyémántra írt tüzes szavakat, és azt olvassa ott, amit nem saját bölcsessége mond, hanem amely sokkal nagyobb, mint az, amit Mózes olvasott a kőtáblákon. És hogy a titok ne váljék láthatóvá közönséges szemek számára, önmagát teszi pecsétül a pecsétre, mint a tüzes angyal a Paradicsom küszöbén, amelyben az Örökkévaló gyönyörködve sétál az est hűvösében (Vö. Ter 3,8) és beszél azzal, aki az ő kedvese, a virágzó liliom, az illatozó szellő, a friss reggeli szellőcske, a kedves Csillag, Isten Gyönyörűsége. Az új Éva van ott előtte, nem csont az ő csontjából, se nem hús az ő húsából, de élettársa, Isten élő Szövetségszekrénye, akit ő védelmébe vesz, és akit olyan tisztán kell visszaadnia, amilyen tisztán kapta.
,,Isten Jegyese''. Ez áll azon a titokzatos könyvön, amelynek lapjai szeplőtelenek... És amikor a megpróbáltatás órájában gyötörte őt a szentségtörés gyanúja, úgy szenvedett, mint még soha senki mint ember és mint Isten szolgája. (Vö Mt 1,19) De ez a jövő megpróbáltatása volt. Most, a kegyelemnek ebben az idejében Isten szolgálatába áll. Később jön majd a megpróbáltatás vihara, mint minden szent számára, hogy kiállja azt és Isten segítőtársává váljék.
Mit olvastok a Leviták könyvében? ,,Mondd meg testvérednek, Áronnak, hogy ne akármikor lépjen be a szentélybe a függöny mögé, a kiengesztelődés táblája elé, amely a szentség ládáján van, mert meghal, amikor megjelenek a felhőben a kiengesztelődés táblája fölött. A szentélybe így kell belépnie: a bűnért való áldozatra szánt bikával és az égőáldozatra szánt kossal. Öltse magára a megszentelt vászon köntöst, testét födje vászon nadrág.'' (Lev 16,2-4)
És valóban, József belép, amikor Isten akarja, és annyiszor, ahányszor Isten akarja, Isten szentélyébe, a függöny mögé, amely eltakarja a Szövetség ládáját, amely felett Isten Lelke lebeg. Felajánlja magát, és felajánlja a Bárányt, egészen elégő áldozatul a világ bűneiért és ennek a bűnnek a kiengeszteléséért. És ezt vászonba öltözve teszi, sanyargatva testét, hogy megszüntesse az érzékiséget, amely egykor, az idők kezdetén diadalmaskodott és megsértette Isten jogát az ember fölött, és amelyet most lábbal fog taposni a Fiú az Anyán és vélt atyján keresztül, hogy visszatérítse az embereket a Kegyelemhez és megadja Istennek az emberek fölötti jogát. Ezt teszi örökös tisztaságával.
József nem volt a Golgotán? Úgy tűnik nektek, hogy nincs a társmegváltók között? Igazán mondom nektek, hogy ő volt az első közülük, és azért nagy Isten szemében. Nagy áldozata, türelme, állhatatossága és hite miatt. Van-e ennél nagyobb hit, amely hitt anélkül, hogy látta volna a Messiás csodáit?
Dicséret illeti vélt atyámat, aki példaképetek abban, amiben leginkább hiányt szenvedtek: a tisztaságban, hűségben és a tökéletes szeretetben. Dicséret a lepecsételt Könyv nagyszerű olvasójának, akit a Bölcsesség oktatott arra, hogy felfogja a kegyelem titkait, és akit kiválasztott arra, hogy oltalmazza a világ Üdvösségét minden ellenség cselvetései ellen.
(1-90)
|