Joakim s Anna halla
Jzus szavai:
-- Amint tlen hirtelen besttedik, ha a szl hfelhket tornyost az gen, gy rkezett el nagyszleim lete az jszakhoz, miutn Napjuk a templom szent udvarban maradt, hogy ott ragyogjk.
Nemde meg van rva: ,,A Blcsessg letre sztnzi gyermekeit, oltalma al veszi azokat, akik keresik... Aki szereti t, az az letet szereti, s aki beren rzi, az a bknek rl. Aki birtokolja, annak rksge az let lesz... Aki szolglja, az engedelmeskedik a Szentnek, s aki szereti, azt Isten nagyon szereti... Ha hisz benne, rklni fogja, gyermekei megersdnek, mert mellettk lesz a megprbltatsban. Mindenekeltt azt vlasztja, utna flelem tlti el, rettegs s megprbltats, megfegyelmezi t, mg prbra nem teszi gondolatait s meg nem bzhat benne. De utna llhatatoss teszi, visszatr hozz egyenes ton s megelgedett teszi. Felfedi eltte titkait, a tudomny s az rtelem kincseit adja neki, igazsgossgban.'' (V. Sir 4,11-18)
Igen, mindez meg van rva. A Blcsessg knyveit minden emberre alkalmazni lehet, abban irnyadst tallnak viselkedskre vonatkozan. Boldogok azok, akik szeretik lelkkben a Blcsessget.
Engem krlvettek a blcsek haland rokonsgomban. Anna, Joakim, Jzsef, Zakaris s mg inkbb Erzsbet, utna a Keresztel nem voltak taln igazn blcsek? Nem beszlek Anymrl, akiben otthonra lelt a Blcsessg.
Nagyszleimet ifjsguktl kezdve srjukig a Blcsessg sugallta, hogy Istennek tetsz mdon ljenek. Amint a stor megvd az elemek dhngstl, gy vdte meg ket a bnveszlytl. Isten szent flelme a termtalaja a blcsessg fjnak, amely kin abbl minden gval, hogy elrjen cscsa a bks szeretethez biztonsgban, a biztos szeretethez hsgben, a hsges szeretethez buzgsgban, a teljes szeretethez, amely nagylelk s tevkeny a szentekben.
,,Aki szereti t, az az letet szereti s rklni fogja az letet'' -- mondja Sirk fia. (4,13-14) Ez kapcsolatban van azzal, amit n mondtam: ,,Aki elveszti lett az n szeretetemrt, az dvzl.'' (V. Mt 16,25; Mk 8,35; Lk 9,24) Nem errl a szegnyes fldi letrl van sz, hanem az rk letrl, nem egy ra rmrl, hanem a halhatatlansgrl.
Joakim s Anna ilyen rtelemben szerettek. s velk volt a megprbltatsokban. Mily sokat srtak s szenvedtek ezek az igazak, akik kirdemeltk, hogy Mria a lenyuk legyen!
A politikai ldzs kivetette ket Dvid fldjrl s vgtelenl szegnyekk vltak. Szomoran mltak veik anlkl, hogy egy gyermekk azt mondhatta volna nekik: ,,n majd folytatlak titeket!'' Elrkeztek abba a korba, amikor az asszonynak biztosan nem lehet gyermeke. Utna pedig meg kellett fosztani magukat tle, hogy odaadjk t Isten oltrnak. Kvetkezett a mg csendesebb let, most, amikor mr megszoktk kis galambjuk turbkolst, kis lpteinek zajt, mosolyt s cskjait. Majd jttek a betegsgek, szerencstlensgek, viharok, elnyoms a hatalmasok rszrl... oly sok csaps szerny kastlyuk faln. s ez nem elg: az aggds tvol l gyermekk miatt, aki egyedl van s szegny, s aki minden ldozatuk ellenre az atyai javaknak csak egy maradvnyt fogja birtokolni. s milyennek tallja majd azokat, ha a fldek megmveletlenl maradnak, mg r vrakoznak? Flelmek, megprbltatsok, ksrtsek. s hsg, hsg, mindig hsg Istenhez. A legnagyobb ksrts, hogy ne tagadjk meg maguktl lenyuk vigasztal jelenltt, amikor letk vge fel kzeledik.
De a gyermekek elszr Isteni, s csak utna a szlk. s minden gyermek azt mondhatja, amit n mondtam Anymnak: ,,Nem tudod, hogy nekem mennyei Atym dolgaiban kell fradoznom?'' (Lk 2,49) s minden anynak, minden apnak meg kell tanulnia azt a magatartst, amit Mria s Jzsef esetben lttak a templomban, Anna s Joakim esetben a nzreti hzban, amely mindinkbb csupassz s szomorv vlik, de amelyben egy dolog sose cskken, st, mindinkbb nvekszik: a kt szv szentsge, a hzassg szentsge.
Mi marad a beteg Joakimnak s szenved jegyesnek a hossz, csendes estken, az regeknek, akik rzik, hogy halluk kzeleg? A kis ruhk, az els szandlok, tvoli kicsinyk szegnyes jtkai s az emlkek, az emlkek, az emlkek... s ezekkel a bke, amely eltlti ket, amikor mondjk: ,,Szenvedek, de megtettem ktelessgemet Isten irnti szeretetbl.''
s akkor me, egy emberfeletti rm, amely gi fnyben ragyog, amelyet a vilg fiai nem ismernek, s amelyet nem olt ki az, hogy a haldoklk elnehezlt szempillja lezrul, hanem vgs rjukon mg inkbb ragyog, s megvilgtja az igazsgot. Amikor letk kialszik, felismerik a boldog jvt szmukra s nemzedkk szmra, s ajkukkal Istent ldva halnak meg.
Ilyen volt nagyszleim halla. Megfelelt szent letknek. letszentsgkkel kirdemeltk, hogy k legyenek Isten Szeretettjnek els rzi. Csak letk napjnak lenyugvsakor ismertk meg a kegyelmet, amit Isten nekik adott. Anna nem gytrdtt ldott llapotban, hanem elragadtatsban hordozta a Bn Nlklit. letk oly kedvesen aludt ki, mint ahogy eltnik egy csillag, amikor hajnalban felkel a nap. s ha nem rszesltek is abban a vigaszban, hogy birtokoljanak engem, a Megtesteslt Blcsessget, mint Jzsef, lthatatlanul jelen voltam s hallottk magasztos szavaimat, amikor arcuk fl hajoltam, hogy bkben elaltassam ket a gyzelmet vrva.
Van, aki azt krdi: ,,Mirt nem kellett szenvednie Annnak a szlsnl, s mindkettjknek a hallnl, hiszen dm gyermekei voltak?'' Ezeknek azt vlaszolom: ,,Kzelltem megtiszttotta anyja mhben a Keresztelt, s elre megszentelte t, pedig is dm fia volt, s az eredeti bnben fogant. Ne rszeslt volna akkor kegyelemben a Szepltelen Szent anyja, az, akit Isten elre megrztt, aki Istent hordozta szinte isteni lelkben s apr szvben, aki sose szakadt el tle attl kezdve, mikor az Atya kigondolta, s egy mhben megfogant egszen addig, amikor visszatrt, hogy teljesen birtokolja Istent az gben a dicssges rkkvalsgban?'' Ezeknek azt vlaszolom: ,,A j lelkiismeret nyugodt hallt ad, s a szentek imi ilyen hallt rnek el szmotokra.''
Joakimnak s Annnak egsz letkn keresztl j volt a lelkiismeretk, s ez volt vezetjk egszen az gig. A Szent imdkozott Isten Tabernkuluma eltt tvol l szleirt, akiket Isten, a Legfbb J utn helyezett, de szeretett, amint a Trvny s rzelmei megkvntk, tkletes termszetfeletti szeretettel.
(1-59)
|