A fiú bölcsessége az anya ajkán
Jézus mondja:
-- Hallom már a szôrszálhasogató doktorok megjegyzését: ,,Hogyan beszélhet így egy kisleány, aki még hároméves sincs? Ez túlzás!'' És nem gondolnak arra, hogy ôk eltorzítanak engem, amikor az én gyermekségemnek felnôtthöz illô viselkedést tulajdonítanak.
Az értelem nem ugyanolyan módon és idôben jön mindenkihez. Az Egyház hét évben állapította meg a felelôs cselekedetek korát, mert ebben a korban még a visszamaradott is különbséget tud tenni, jóllehet csak kezdetlegesen a jó és a rossz között. De vannak gyermekek, akik sokkal korábban képesek a különbségtételre, a szándékosságra és az akaratra, mert már elégségesen kifejlôdött az értelmük. A kis Lambertini Imelde, Viterboi Rózsa, Organ Nellie, Nennolina alapot szolgáltatnak nektek, akadékoskodó doktorok, hogy elhiggyétek, Anyám képes volt így gondolkodni és beszélni. Nem kapásból vettem csak négy nevet a szent gyermekek ezreibôl, akik benépesítik Paradicsomomat, miután felnôttekként gondolkodtak a földön több, kevesebb éven keresztül.
Mi az értelem? Isten ajándéka. Isten tehát oly mértékben adhatja, amilyenben akarja, annak, akinek akarja és akkor, amikor akarja. Az értelem egyike azoknak a dolgoknak, amelyek inkább hasonlókká tesznek titeket Istenhez, az Értelmes és Gondolkodó Lélekhez. A gondolkodás és értelem kegyelem volt, amelyet Isten az embernek adott a földi paradicsomban. És mennyire elevenek voltak, amikor a Kegyelem élt és még érintetlenül működött a két ôsszülô lelkében!
Sirák fiának könyvében meg van írva: ,,Minden bölcsesség az Úristentôl jön, és mindig vele volt a századok elôtt is.'' (Vö. 1,1) Mennyire bölcsek lettek volna az emberek, ha megmaradtak volna Isten gyermekeinek?
A ti értelmetek hiányai természetes gyümölcsei annak, hogy lehanyatlott bennetek a kegyelem és a becsületesség. Miután elvesztettétek a kegyelmet, évszázadokon keresztül eltávolodtatok a Bölcsességtôl. Amint a meteor elrejtôzik a kilométer vastag felhô mögött, úgy a Bölcsesség sugara sem ér el többé titeket a sötétségen keresztül, amelyet a ti elfajultságtok mind sűrűbbé tett.
Utána eljött Krisztus és visszaadta nektek a kegyelmet, Isten szeretetének legfenségesebb ajándékát. De ti meg tudjátok-e ôrizni tisztán ezt a drágakövet? Nem. Amikor nem töritek szét bűnös akaratotokkal, bepiszkoljátok állandó kisebb bűneitekkel, gyengeségtekkel, bűnös hajlamaitokkal.
Mária azonban nemcsak maga a Tisztaság volt, az új Éva, akit Isten újjáteremtett saját örömére, hanem ô messze felülmúlta Évát, ô a Magasságbeli Remekműve volt, a Kegyelemmel Teljes, az Ige Édesanyja Isten értelmében.
Sirák fia a Bölcsesség Forrásának nevezi az Igét. És a Fiú nem lett volna képes Anyjának ajkára adni saját bölcsességét? Ha megtisztította egy próféta ajkát égô parázzsal, mert annak az Igét, a Bölcsességet kellett hirdetnie az embereknek, akkor ne tisztította volna meg és tette volna magasztossá még gyermek Jegyesének ajkát a Szeretet, hogy az, aki majd az Igét hordozni fogja, ne beszéljen többé gyerekesen, hanem mindig isteni teremtményként, akit átalakított Isten nagy fényessége és bölcsessége?
A csoda magyarázata nem az, hogy Mária már gyermekkorban felsôbbrendű értelemmel rendelkezett, mint késôbb én is, hanem az, hogy benne lakott a Végtelen Értelem.
(1-49)
|